Yin Yoga

Yogastudio Miramira Rotterdam Noord

Yoga les door Mira Wiersma- Foto’s door Joey van Dijk

Yin yoga is een rustige vorm van yoga waarbij je je richt op het soepel maken van o.a. bindweefsel en gewrichten. Het is een combinatie van Indiase yoga en Chinese acupressuur/punctuur.

De basis van Yin yoga is terug te leiden zo ver als de Hatha Yoga Pradipika (15e eeuw). De stimulering van de meridianen komt uit de traditionele Chinese geneeskunde (+1000 jaar geleden)

Hoe ziet zo’n les eruit?

De les begint met het verzamelen van allerlei attributen, zoals kussens, bolsters, blokken en dekentjes. Bij yin yoga blijf je lang in dezelfde houding. Dat kan variëren van 1 tot 10 minuten, maar gemiddeld is het 3 minuten. Omdat ieder skelet anders is, zit niet iedereen op dezelfde manier in een houding. De kussentjes zorgen voor een hoger comfort. Dit zorgt ervoor dat de stijvere delen van het lichaam (bindweefsel, gewrichten, botten) ook de tijd krijgen om beter doorbloedt te raken. Ze worden hierdoor ook en gehydrateerd en daardoor soepeler, en daardoor sterker.

Dit is anders dan bij de meeste (vooral yang) stijlen van yoga, waarbij relatief veel wordt bewogen om de spieren warm te houden en langer te maken.               Heel geschikt wanneer je al een tijdje niet veel aan lichaamsbeweging hebben gedaan, je leert jezelf als het ware weer kennen. Ook bij rugklachten, en eigenlijk alle andere lichamelijke klachten. Maar ook als je het heel heel druk hebt met….wat dan ook: je geeft jezelf anderhalf uur volledige aandacht en rust. Wie wil dat nou niet?

Voor iedereen!


Ondanks dat het een meer passieve vorm van yoga is, betekent het niet persé dat het makkelijk is. Tijdens yin yoga oefen je ook om aandachtig te zijn voor wat er gebeurt op dat moment. En dat is niet altijd prettig of makkelijk. Iedere yogavorm kun je zien als een meditatie in beweging, bij Yin yoga kan dit makkelijker zijn, maar ook confronterend, omdat je 3-5 minuten in een houding blijft. Je hebt de tijd om sensaties en gedachten te observeren. Na een tijdje ontspant en opent het lichaam meestal en is het mogelijk om de houding te verdiepen, maar ook niet altijd, luister naar je lichaam en respecteer wat het je vertelt. Zo leer je je lichaam steeds beter kennen.

Juist door de rustige vorm van yin yoga is deze uitermate geschikt voor mensen die een lichamelijke beperking hebben, fysieke klachten hebben of gewoon behoefte hebben aan een rustige vorm van yoga.